Sommar 2019

Satyananda yogacenter:

UPPSALA YOGASKOLA

ETT LEVANDE YOGACENTER DÄR ALLA KAN VÄXA!

Etabl. 1981



Sommar 2019


   

Vårterminen avslutas 31 maj. Från 01 juni har vi öppet precis som vanligt fram till midssommar! I juni kommer vi att satsa på att hjälpa dig få yoga under sommarens semesterveckor var du än är.


Vi firar Satyananda Yogan genom att hålla temaveckor på våra fyra grundstenar;

  • första veckan i juni: asanas,
  • andra veckan pranayama,
  • tredje veckan yoga nidra & meditation


Alla dessa moment ingår i alla våra klasser (om inte annat anges i utbudsbeskrivningen), men med lite extra fokus på varje del vill vi ge dig en god inblick i Satyananda Yogans alla delar. Under juli månad kommer vi ha stängt och öppnar igen i augusti. Håll utkik här på hemsidan samt under Bokning för aktuellt program dag för dag. Kanske känner du suget efter en yogaklass efter semestern - då kan du alltid komma drop-in för en klass! Ps om du inte får vårt nyhetsbrev kan du anmäla dig här! Som sommarerbjudande har vi nu 5-klippkort Sommar 875 kr (som gäller 1 år från inköpsdatumet) på köp-kort sidan!


Höstterminen startar 26 aug. Se schema och utbud i menyn eller knappen nedanför.



Schema – för aktuellt schema se bokningssystemet





Augustischemat finns snart i bokningssystemet!




Kvällskurser



Andas Yoga: Fokus Pranayama


Kortkurs med Savita som uppvärmining inför höstens kurser. Savita kommer att leda genom andningstekniker.

Satyanandayoga med fysiska positioner (asanas), andningsövningar (pranayama), yoga nidra djupavslappning och meditation. Extra fokus på att tekniker kring andning, antingen för att fräscha upp kunskaperna eller tillägna dig dem för första gången. Gång 1: fokus yogisk anindning. Gång 2: fokus nadi shodana växelvis anding Gång 3: Kapalbahati, bastrika och neti



Nivå? Passar alla nivåer

Intensitet: Lugn

När? onsd 14 aug kl 17.00-18.30 , onsd 21 aug kl 17.00-18.30 , torsd 29 aug kl 19.15-20.45 med Savita



Yoga och Stresshantering (Yoga Nidra)


  • Lektionerna fokuserar på att ge dig verktyg att hantera livets utmaningar.
  • Kursen fokuserar på yogans mindfulness och hjälper dig att komma ner i varv och få den återhämtning kropp och sinne behöver. 
  • Enkla yogaövningar (asanas) som är speciellt inriktade på att frigöra spänningar som skapas av stressen. Andningsövningar (pranayamas) strategiskt utvalda för en ökad vitalitet i spända områden samt en liggande, medveten avslappning (yoga nidra) som kronan på verket!
  • Du lär dig att sätta kroppen i vila precis som vid sömn – men ditt sinne förblir vaket.
  • Enkal meditation som avslutning


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: Lugn


NÄR?

Tisd 17:30 (Adyatmathara Elahé)


Möt Helgen i Balans


  • Ger ett skönt slut på veckan och en bra början på helgen.
  • Kom och yoga när du vill komma i balans och ladda om kanske efter en hektisk vecka på jobbet eller i skolan. Kom också och yoga för att behålla balans och lugn.
  • Fokus på mjuka och stärkande övningar med syfte att uppnå fysiskt och emotionellt lugn
  • Betoning på glädje och närvaro i nuet.
  • Passet innehåller både fysiska övningar, andningsövningar och djupavslappning (yoga nidra) och ibland även en kortare meditation.

 

Nivå: Passar alla nivåer (N/F)

Intensitet: Lugn

 

NÄR? Fred 16:15-17:30 (Savita eller Amritasagar – dagens lärare

anges i bokningssystemet)



Sommaryoga: hjälp till hemmapraktik


  • Hjälp till att yoga hemma under sommaren.

  • SatyanandaYoga med enkla övningar som du kan göra hemma under sommaren.

  • Du får med dig papper med enkla övningar och instruktioner som kan göras i sträck eller delas upp under veckan eller dagen.
  • Innehåller alla Satyanandayogans fyra grundstenar av fysiska yogaövningar  - andningsövningar Pranayama - djupavslappning Yoga Nidra - Meditation.

  • Meditation: Maitri/Metta, Loving Kindness - välönskan som ökar medkänslan till dig själv och andra i din omgivning och varsamt stretchar och öppnar upp hjärtat.


Nivå: Passar alla nivåer, enkla övningar anpassade till dig

Intensitet: Medel


NÄR?

Tisd 19.00  (Susanna)


Yinyoga


  • Under den här yinyogaklassen får vi möjlighet att gå totalt in i avslappning med hjälp av lugna, stilla och medvetna positioner. Den stressiga livsmiljön som vi utsätts för idag med prestation och mycket aktivitet består utav yang energi.

  • Med yin yoga kan vi hitta balans då yin energin handlar om att släppa taget, sjunka ihop, hitta centrering, lätthet och internalisering.

  • Genom att hålla vissa asanas (yogapositioner) under en längre tid kan vi komma åt bindväven i musklerna, inre ligament och inre organ och på sätt får yogan en djupare effekt i kroppen.

  • Genom att stanna upp i positioner arbetar vi också med att överlämna oss själva till situationen, sjunka in och sammansmälta i där vi är. Yin yoga är ett väldigt bra komplement till tuffare och mer dynamiskt träning.

    Om Lana:
    Yogan leds av Lana som älskar olika former av yoga och har testat på det mesta. Hon gillar att guida andra in i avslappning och att hitta sätt där kroppen får totalt släppa taget. Att acceptera kroppen och tillåta oss vara närvarande är något som både stärker våra sinnen och hjälper kroppen att läkas på en väldigt djup nivå.


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: Lugn


NÄR?

Månd 18.00 (Lana)


Yoga Styrka


  • Vår kropp mår bra när vi får röra på oss! I yoga styrka bygger vi styrka för hela kroppen. Du behöver bara kunna räkna till tio! ;)

  • Styrka för vardagen eller som steg på vägen mot att kunna ta dig an mer avancerade yogapositioner med lätthet för en stabil och bekväm position.

  • Vi stretchar också hela kroppen med yogans fantastiska stretchövningar. Det ökar smidigheten i leder och muskler och hjälper dig att gå med lätthet och få bra hållning.

  • Som hjälper dig att låta lungorna få plats att andas. Som ger dig mer utrymme att leva.

  • Och så har vi väldigt roligt tillsammans på vägen!

  • Avslutas med yoga nidra djupavslappning.

  • Ingen meditation i detta pass.

  • Yoga Styrka är inspirerat av hatha yoga och yoga shred. 


Nivå: Passar alla som gillar att träna

Intensitet: medel-hög


NÄR?

Månd 16:30 (Susanna),

Fred 11:30 (Susanna)






Lunchklasser


Satyananda Yoga Lugn (lunch)


  • Yoga Lugn, mjuka och stärkande övningar.
  • Avslutas med Yoga Nidra djupavslappning.
  • Ingen meditation i detta pass.


Nivå: Passar alla nivåer, även rehabilitering

Intensitet: Lätt


NÄR?

tisd 11:30 (Anandaroopa),

torsd 11:30 (Anandaroopa)


Yoga Styrka


  • Vår kropp mår bra när vi får röra på oss! I yoga styrka bygger vi styrka för hela kroppen. Du behöver bara kunna räkna till tio! ;)

  • Styrka för vardagen eller som steg på vägen mot att kunna ta dig an mer avancerade yogapositioner med lätthet för en stabil och bekväm position.

  • Vi stretchar också hela kroppen med yogans fantastiska stretchövningar. Det ökar smidigheten i leder och muskler och hjälper dig att gå med lätthet och få bra hållning.

  • Som hjälper dig att låta lungorna få plats att andas. Som ger dig mer utrymme att leva.

  • Och så har vi väldigt roligt tillsammans på vägen!

  • Avslutas med yoga nidra djupavslappning.

  • Ingen meditation i detta pass.

  • Yoga Styrka är inspirerat av hatha yoga och yoga shred. 


Nivå: Passar alla som gillar att träna

Intensitet: medel-hög


NÄR?

Månd 16:30 (Susanna),

Fred 11:30 (Susanna)






Helgkurser


Frigörande Dans (7RörelseRytmerna)


  • Fria rörelser utan prestation med uppmärksamheten riktad till upplevelsen i kroppen.
  • Meditation i rörelse som aktiverar livsenergin och hjälper dig uppleva det inre lugnet.
  • Ett sätt att stärka din självkännedom.
  • En metod för att sänka stressnivån.
  • Motion för kropp och själ.
  • Musik från olika kulturer.
  • Dansinspiratören föreslår varierande rörelser under passets gång, men det är du som bestämmer vilka rörelser som känns rätt för din kropp just i stunden.
  • Enligt frigörande dans med de 7 rytmerna. Du kan läsa mer här.


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: bestämmer du (lätt - hög)




Sha'im intuitive movements (Dansmeditation)


  • Sha'im [sha-im] är ett blandord av engelskans Shine (skina som solen) och hebreiskans Chaim (liv, hälsa).
  • Vi rör oss med intuitiva rörelser för full hälsa på alla plan, en livets dans där allt som varit, är och kommer får utrymme.
  • Musiken väcker känslor, tankar, minnen och vi rör oss med allt som dyker upp, precis som kroppen själv vill. Du behöver inte kunna dansa, bara lyssna in hur kroppen vill röra sig just idag.

  • I Sha'im rör vi oss till musik från världens alla hörn, olika tidsepoker, känd och okänd musik. Endel musik kommer du gilla, annan musik kommer du inte tycka om. Bara dansa med den känsla och rörelse som dyker upp.

  • Mellan varje låt är det paus då vi stannar rörelsen och nollställer oss på tankar och känslor inför nästa låt. Och på det sättet varvar vi ned oss till total stillhet.

  • Vi avslutar med liggande meditation i tystnad, en låt med något tema och sen stretchar vi igenom kroppen.
  • Ofta är vi helt svettiga på slutet. Svettiga, glada och alldeles rena inuti.

  • Vi blundar hela passet. Ögonbindlar finns att låna.
  • Kom och dansa eller rör dig, släpp taget om minnen och känslor som stängt in sig i kroppen och öppna upp som en knopp som slår ut i blom.

  • Sha'im är utvecklande dans för glädje och personlig utveckling


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: bestämmer du (lätt - hög)


(Vi har bytt namn på denna klass från (Osho) Fartfylld Dansmeditation till Sha'im intuitive movements, då det är ett eget koncept som Susanna byggt upp över de sensate åren. Om du gått tidigare kommer du känna igen dig i rytmerna!)



Sommarutbudet utökas!


Uppsala Yogaskola AB

S:t Olofsgatan 11

753 21 Uppsala


info@uppsalayogaskola.se

Copyright:UppsalaYogaskola@all rights reserved