Utbud & Schema

Satyananda yogacenter:

UPPSALA YOGASKOLA

ETT LEVANDE YOGACENTER DÄR ALLA KAN VÄXA!

Etabl. 1981





VÅREN 2020


HUR FUNGERAR DET?

Vi har terminskurser där klasserna bygger på varann och vi lär ut fysiska yogapositioner (asanas) och tekniker för andning, avslappning och meditation stegvis. Vi rekommenderar att man följer en kurs en viss tid och dag hela terminen för att få mest ut av kursen. Dock har vi sett över åren att många har gått på yoga förut eller har oregelbundet schema, därför är våra klasser även öppna för för bokning av enstaka klass i mån av plats.  Om du vill vara säker på att få plats en viss tid varje vecka anmäler du dig till Boka Hel Kurs Direkt (i bokningssystemet), så bokas du automatiskt in på alla klasser för kursen. 


Enstaka klasser kan bokas via bokningssystemet flik Schema - Boka enstaka klasser. Du ser enkelt tillgänglighet och bokar plats i bokningssystemet.


Om du är ny för yoga eller inte gått kurs tidigare hos oss rekommenderar vi Grundkurs Satyananda Yoga och meditation. Det ger bästa introduktionen.


 HUR SER EN LEKTION UT?

Upplägget inom Satyanada yoga är lika över världen. De flesta av våra lektioner följer strukturen nedan, ev avvikelser finns i kursbeskrivningarna:


  • Kort fokusering och andningsmedvetande
  • Yogapositioner (asanas)
  • Andningsövningar (pranayama)
  • Djupavslappning Yoga Nidra
  • Meditation


 

Läs gärna om våra lärare  på lärarsidan! Klicka nedan.


Kursbeskrivningar hittar du längre ned på sidan! Anmälan och betalning sker via bokningssystemet.







Grundkurs Satyananda Yoga & Meditation

Kursen lär ut grunderna i Satyananda yoga och meditation. Om du är ny för Satyananda yoga får du den bästa introduktionen i grundkursen. Vi ger bakgrund till vad yoga är, dess syfte och börjar utforskandet av dess rikedom.


Kursen innehåller Satyananda yogans fyra grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): Ger bakgrund om vad som händer i kroppen vid olika positioner och hur du synkroniserar andning och rörelse Under kursen fokuserar vi på mindfulness och känner in varje rörelse. Stärkande och förberedande övningar fram till och med
    solhälsningen. Det finns alltid alternativ till om du har begränsad rörelse i någon del av kroppen.
  • Andningsövningar (pranayama): fokus på den naturliga andningen och
    fullständigt yogiska andetag.
  • Djupavslappning Yoga Nidra: lär dig avspänning muskulärt, emotionellt och
    mentalt.
  • Meditation: Grundläggande meditationsställningar och en förberedande grundläggande meditationsteknik.


Kursen ges som 8-veckors kurs. Vi rekommenderar vi att du går en hel termin (två gånger) eller tills du känner att du kan övningarna. Du kan med fördel gå samma kurs flera terminer.


Rekommenderad

litteratur: finns på centret


Nivå: Nybörjare

Intensitet: Medel


När? 17.00 - 18.45 med Henrik

Fortsättningskurs Satyananda Yoga


Kursen är första fortsättningskursen i Satyananda yoga och meditation och passar dig som gått Grundkurs i Satyanada Yoga & Meditation eller har motsvarande kunskaper. Fokus på hur du kan integrera yogans förhållningssätt som livsstil. Vi går igenom yogiska förhållningssätt till livet (yamas och niyamas), som genomsyrar hur vi övar yoga på mattan och hur vi lever livet. Vi har ett tema som spänner över några veckor där vi varvar tema, reflektion, gemenskap och övningar genom hela klassen.


Kursen innehåller Satyananda yogans fyra grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): Du är relativt bekväm med solhälsningen och vi fortsätter fördjupa kroppspositionerna. Vi bygger på kunskaperna från grundkursen och gör rörelser med intention och uppmärksamhet. Vi övar andningstekniker i rörelse och när blockeringar och stelhet långsamt släpper över tid kan vi känna energin (prana). Det finns alltid alternativ till rörelser om du har en begränsning i någon del av kroppen.
  • Andningsövningar (pranayama): vi fortsätter att utveckla den yogiska andningen, stegen i växelvis andning (nadi shodana), humlan (brahmarin) och kapalbhati och bastrika.
  • Djupavslappning Yoga Nidra: lär dig avspänning muskulärt, emotionellt och
    mentalt. Du får utveckla din sankalpa, riktning och intention i livet.
  • Meditation: Grundläggande meditationstekniker med fokus på andningen (ajapa japa) som förankrar din koncentration och stillar sinnet, samt maitri (metta) välönskan som utvecklar vår medkänsla med oss själva och andra.



Rekommenderad

litteratur: finns på centret


Nivå: Fortsättning (F1)

Intensitet: Medel


NÄR?

Tisdagar 19.00 med Susanna



” Den här kursen gav på ett så tydligt och positivt sätt en möjlighet att fundera över sig själv och andra, vad som är sant och viktigt. Och att hitta (tillbaka till) sin inre glädje. Ovärderligt!”

- Anna

Fördjupningskurs Yoga: Prana-Pranayama

Det här är en fördjupningskurs i yoga på nivå fortsättning 3. Kursen passar dig som
praktiserat yoga några år och vill fördjupa dina erfarenheter om prana och pranayama och få en försmak på pranavidya. Karmaroopas klasser är ofta fyllda av energi (prana). Här lär du dig att uppmärksamma, utforska och lära känna prana. Du lär dig andningsövningar som syftar till att utvidga prana samt får en försmak av hur du kan distribuera prana i kroppen (pranavidya, en mer avancerad själv-healning-metod). Du kommer att utvecklas mest om du också tränar teknikerna en stund varje dag hemma, eller så många gånger som det går under veckan. Den här kursen är tänkt att supplementera din hemmapraktik.


Kursen innehåller Satyananda yogans fyra grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): medel-avancerade övningar. Det finns alltid alternativ om du har en begränsad rörlighet i någon del av kroppen.
  • Andningsövningar (pranayama): du bör ha grundläggande kunskaper om pranayama samt gärna praktisera hemma.
  • Prana Nidra: lär dig avspänning muskulärt, emotionellt och mentalt samt att distribuera energin i kroppen.
  • Meditation: meditation med andning och mantra som hjälp för koncentrationen.


Kursen ges som 8-veckors kurs. Denna kurs är inte öppen för drop-in, utan kommer endast ges som kurs i sin helhet.


Rekommenderad

litteratur: "Prana pranayama” Swami Niranjanananda Saraswati


Nivå: Fortsättning, tidigare vana av yoga behövs. Du bör inte ha rygg- och/eller
nackproblem eller dylikt, eller allvarligare mental eller emotionell obalans.
Intensitet: Medel.

NÄR?
Måndagar 17:30 - 19:15 med Karmaroopa (Zeljko)







Yogisk Stresshantering: Yoga Nidra

Ibland i livet behöver vi större fokus på återhämtning och stresshantering. Satyananda yoga innehåller många dyrbara verktyg för att hantera livets utmaningar. Kursen fokuserar på yogans mindfulness, få en sund distans till tankar och känslor och hjälper dig att komma ner i varv och få den återhämtning kropp och sinne behöver.


Kursen innehåller Satyananda yogans fyra grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): Enkla yogaövningar som är speciellt inriktade på att frigöra spänningar som skapas av stressen. Det finns alltid alternativ till rörelser om du har en begränsning i någon del av kroppen.
  • Andningsövningar (pranayama): strategiskt utvalda för en ökad vitalitet i spända områden.
  • Djupavslappning Yoga Nidra: liggande medveten avslappning där du får avspänning muskulärt, emotionellt och mentalt. Du lär dig att sätta krippen i vila precis som vid sömn medan sinnet förblir vaket.
  • Meditation: Grundläggande meditationstekniker med fokus på andningen som förankrar och stillar sinnet.


Nivå: alla som behöver en oas att vila i och verktyg för vardagen

Intensitet: Lugn


NÄR?

Tisdagar 17:30 med Adhyatmatara



”Det här är enda gången i veckan som jag kan slappna av och bara vara. Det är helt fantastiskt.”
- Stressad småbarnspappa

Frigörande Dans (7RörelseRytmerna)

Välkommen till en kreativ och rolig kurs i frigörande dans som handlar om att du kan finna just de rörelser du behöver inifrån dig själv. Alla kan dansa på sitt sätt; sittande, liggande eller stående. Här släpper du på krav och prestationer, njuter av din egen kropp i rörelse och hittar närvaro, lugn och energi. Du kan genom fri rörelse komma i kontakt med dig själv på nya sätt, lösa upp blockeringar och spänningar, landa i ditt inre lugn och släppa flödet och livskraften fri.


Innehåll

Sinnenas dans: Vi låter olika kroppsdelar leda dansen för att medvetandegöra dem, känna hur de känns, vad de behöver för rörelse för att må bättre och märka hur dansen förändras beroende av vilken del av kroppen som styr. Detta lugnar sinnet och för fokus in i kroppen. Med fokus inne i kroppen har vi en trygg och stadig bas i vilken det är lättare att möta livets skiftningar. Dansen kan bli ett verktyg med vilket du lätt kan återvända in i din kropp då tankarna tar över.


Sju Rytmer: Vi dansar till sju olika rytmer (flöde, tydlighet, skakningar, kaos, lätthet, stillhet, din egen dans). Dessa rytmer kan relateras till livets olika rytmer och alla behövs för ett balanserat liv.


Kroppsmedvetenhet: Vi fördjupar oss vidare i kroppsmedvetenhet genom att låta dansen ledas av t ex vänster respektive höger kroppshalva, överkropp respektive underkropp, skelettet, musklerna eller lederna. Detta gör vi för att medvetandegöra olika delar av kroppen samt finna blockeringar, spänningar, låsningar och smärta som behöver lösas upp och släppas.


Möten: Ibland dansar vi med fokus på vad som händer inom dig då du möter de andra i dansen. Vi är ofta inte medvetna om hur vi faktiskt upplever mötet med andra människor och dansen ger oss ett tillfälle att utforska detta, för att förstå oss själva bättre. Detta gör vi i övningar med tydliga instruktioner och det är helt ok att avstå från att vara med om det känns så. Hela tiden inspireras du till att slappna av i dig själv i mötet.


Nivå: Passar alla nivåer, inga förkunskaper behövs 

Intensitet: Du följer din kropp och bestämmer därmed intensiteten själv 


När? Under våren erbjuds två kurser med Amanda:

  • Torsdagar 19.00-20.30 (nästan full), 10 ggr start 23 jan
  • Måndagar 15.00 - 16.30, 10 ggr start 20 jan 2020


Somatic Education

Somatic Education består av långsamma och mjuka rörelser för att finna djup avslappning och närvaro i kroppen. Detta leder också till ökad rörelsefrihet och läkning. Övningarna utförs liggande eller sittande.


Under ett rörelsepass får deltagarna utforska och lära sig om den egna kroppen genom rörelse och avslappning. Rörelserna når muskler som de flesta inte är medvetna om. Även skelettet, lederna och förhållanden mellan olika delar av kroppen medvetandegörs. Dessa rörelsepass lämpar sig mycket bra som rehabilitering och för individer med smärtproblematik, men även för de som vill lära sig mer om sin kropp och om hur hen ska uppnå och bevara rörlighet och avspänning i kroppen.


Nivå:  alla som behöver

Intensitet:  Lugn


När?  måndagar 13.00 - 14.30 med Amanda, 10 ggr start 20 jan 2020






Möt Helgen i Balans

På fredagar när arbetsveckan går mot sitt slut och helgen träder in har vi yogaklassen
Möt Helgen i Balans. I brytningspunkten mellan arbetsvecka och helg stannar vi i yogans här och nu för att stärka intentionen att få möta helgen i balans. Kom och yoga när du vill komma i balans och ladda om kanske efter en hektisk vecka på jobbet eller i skolan. Eller för att behålla balans och lugn om det är vad du behöver.


Klassen har Satyanandayogans fyra grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): lugn yoga med mjuka och stärkande övningar för att få fysiskt och emotionellt lugn där du släpper kamp och prestation. Betoning på glädje och närvaro i nuet.
  • Andningsövningar (pranayama): Enklare andningsövningar som påverkar kroppen, sinnet och energinivån.
  • Djupavslappning yoga nidra: som löser upp emotionella, fysiska och mentala
    spänningar.
  • Meditation: Kortare meditation på slutet.


Du kommer att få en enklare frivillig uppgift att göra hemma för att bibehålla och fördjupa någon av de tekniker som vi använt under klassen. Och så stärker vi vår intention, vart vi är på väg. Du får du ett ord på vägen från någon kortlek och det är fantastiskt hur mitt i prick dessa ord kan vara. Vardagsmagi!


Nivå: Passar alla nivåer (N/F)
Intensitet: Lugn


NÄR? Fredagar 16:00-17:15 med Savita eller Amritasagar – dagens lärare
anges i bokningssystemet)



Satyananda Yoga: Fokus Meditation

Den här kursen ger extra fokus och utrymme för de grundläggande meditationstekniker som finns beskrivna inom Satyananda yoga. Idag förknippas yoga mest med den fysiska yogapraktiken där du genom fysiska kroppsställningar ökar rörlighet, styrka och flexibilitet och gör dig frisk och stresstålig. Fokus på den fysiska yogan är en modern anpassning av den klassiska indiska yogan som har mer fokus på meditation.


Kärnan i yoga är att balansera kropp, sinne och energi så att sinnets stillas. I en av de äldsta skrifterna av yoga Yoga Sutra defineras yogans mål som ”Chitta vritti nirodha”, stillande eller upphörande av sinnets rörlighet. Det är ett tillstånd där vi kan må bra och stå stabilt i oss själva även när känslostormar och mörka tankar kommer. Vi behöver kunskap om djupen inom oss själva och lära oss vår egen SWAN (Strenght, weakness, ambition, need, dvs styrka, svaghet, ambitioner och behov). Meditation är basen för att nå dit.


Inom Satyananda yoga går vi metodvis och systematiskt igenom grundläggande meditationstekniker som finns beskrivna i flera steg. Det ger en klar riktning om hur meditationen kan byggas upp och utvecklas över tid. Meditation är ett medvetandetillstånd som kan uppnås med hjälp av olika meditationstekniker. Dessa tekniker syftar till utvecklingen av en djupare insikt som leder till ett mer harmoniskt liv med större förmåga att klara de uppgifter som vardagslivet ställer oss inför. Ytterst syftar meditation till förening mellan det individuella medvetandet och ett större absolut medvetande.


Kursen innehåller alla satyananda yogans grundstenar;


  • Fysiska kroppspositioner (asanas): speciellt utvalda för att hjälpa oss att sitta bekvämt i någon meditationsställning.
  • Andningsövningar (pranayama): för att balansera och stilla sinnet och udvidga energin (prana)
  • Yoga Nidra djupavslappning: för att dra sinnena inåt och slappna av fysiskt, emotionellt och mentalt.
  • Meditation: En längre stund meditation för att varva enklare teori men desto mer praktik för meditation. Vi ägnar några veckor åt var och en av teknikerna ajapa japa (följer andningen), antar mouna (inre stillhet) och chiddakash dharana (sinnets rymd).


Rekommenderad

litteratur: finns på centret


Nivå: Nybörjare/F1, vi rekommenderar att du gått minst en grundkurs eller har
motsvarande kunskaper.
Intensitet: Lugn


NÄR?
Söndagar 18:00 med Amritasagar

Mindful Yoga in English

This class is primarily held in English. 


The main fucus is on mind-body awareness, to observe your mind and feelings while doing the asanas. We start with simple Mindfulness Breathing (Anapanasati) and/or Breathing exercise (Pranayama) then slowly move into Hatha Yoga postures in order to build flexibility and strength, to balance and open your body while minimizing the chance of injury. We move from one posture to the next using the breath (breath-synchronised) The final posture you just simply lie down on your back for a deep relaxation to fully assimilate the benefits of your practice (Yoga Nidra or body scan) We end the class with a short Loving-Kindness Meditation (Metta Bhavana) or just sitting in silence for a while to still your mind and be in the present moment.(Vipassana)

being a massage therapist, there may be opportunities for assisted shavasana in the end if you like



Level: anyone can join 

Intensity: Medium


When?

Sunday 16-30-17.30 with Theresa






Smak för Yin Yoga

1g per månad.


Lunchklass: Vinyasa

This class can also be taught in English, as per your needs.


Vinyasa utgår från solhälsningens flödande rörelser och stannar sedan i olika variationer och positioner på vägen. Varje övning görs i medveten uppmärksamhet. Vi övar oss på att vara fullständigt närvarande, här och nu i de statiska och dynamiska övningarna. Vi rör oss med respekt för vår kropp, där vi varsamt lyssnar till kroppens behov och lyssnar utan att döma eller värdera med vittnesattityd.


Klasserna avslutas med yoga nidra djupavslappning. En yogapraktik där vi bär med oss förhållningssätten ut till vår vardag. Stärkta, grundade och i kontakt med oss själva.


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: Medel


När?

Fredagar 11:30

Satyananda Yoga Lugn (lunch)

Mitt på arbetsdagen eller på krönet av en ledig dag kan du komma för Yoga Lugn. Vi gör mjuka och stärkande övningar för hela kroppen på ett lugnt och avslappnat sätt. Lösgör spänningar som ansamlats i kroppen och får en skön rörelse genom leder och muskler. Andas och får kontakt med oss själva igen. Och blir medvetna om kroppen och andetagen. Stannar upp, är närvarande. Är. Inte gör. På slutet av timmen ligger vi ner och låter yogalärarens röst leda genom kroppen, sinnet till djupavspänning i yoga nidra.


Nivå: Passar alla nivåer, även rehabilitering
Intensitet: Lätt


När? 11.30 tisd, torsd (Maria/ Anandaroopa)








Yoga Styrka

Vår kropp mår bra när vi får röra på oss! I yoga styrka bygger vi styrka för hela kroppen. Du behöver bara kunna räkna till tio! Styrka för vardagen eller som steg på vägen mot att kunna ta dig an mer avancerade yogapositioner med lätthet för en stabil och bekväm position. Vi stretchar också hela kroppen med yogans fantastiska stretchövningar. Det ökar smidigheten i leder och muskler och hjälper dig att gå med lätthet och få bra hållning som hjälper dig att låta lungorna få plats att andas. Som ger dig mer utrymme att leva. Och så har vi väldigt roligt tillsammans på vägen! Avslutas med yoga nidra djupavslappning.


Nivå: Passar alla som gillar att träna eller vill gilla att träna
Intensitet: medel-hög


När? månd 11.00



”Tack vare den här träningen har jag blivit starkare och mer flexibel i höften som alltid krånglat. Känner att jag går lättare, orkar mer och kan lättare komma upp i axelstående ställningar. Det är lätt!”
- Erika, 63 år

Yoga Lugn & Gong

Första tisdagen i månaden 11.30-12.30

Gravidyoga

Gravidyoga är ett fint sätt att förbereda sig för förlossning och det nya livet som mamma (eller flerbarnsmamma!). Du lär dig att bli medveten om din kropp och andning. Att få föda och att födas är väl det största vi får vara med om! Yogan erbjuder oss redskap som stärker vår tilltro till oss själva och att våga lita på kroppens förmåga att föda.


Du får också verktyg i närvaro och acceptans som kan hjälpa dig i ditt föräldraskap. Kursen innehåller uppmjukande och stabiliserande yogarörelser i ett lugnt tempo speciellt anpassat för graviditet, andningsmedvetande och profylaxandning,
djupavslappning och koncentrationstekniker. Övningarna är enkla och kräver inga förkunskaper och du kan börja när som helst under graviditeten efter den 15:e graviditetsveckan.


Vid ett kurstillfälle per kurs medverkar barnmorskan Ingalill Madegård-Lindh och vid detta tillfälle är också kursdeltagarnas eventuella partners (eller den som ska närvara vid förlossningen) välkomna att delta. Anandaroopa (Maria) har hållit gravidyoga i över 17 år med mycket fin feedback från deltagare


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: Lätt


NÄR? Onsagar kl 17:00 - 18:45 med Anandaroopa (Maria)


Kursstart: 

Kursstart:
Period 1: 8 jan - 12 feb (6ggr)
Period 2: 26 feb - 1 april (6ggr)
Period 3: 8 april -13 maj (6 ggr)



”Jag hade en otrolig hjälp av gravidyogan! Med hjälp av andning och yogan kunde jag släppa oron och bara vara gravid i lugn och ro eftersom jag var förberedd på hur jag skulle fokusera när det var dags att föda, fantastiskt skönt!”

- Frida








Ungdomsyoga (10-15 år)

Uppmuntrar barnets inneboende rörelseglädje och kreativitet!


Yogaövningarna leder till ökat kroppsmedvetande, förbättrar hållning, koordination och balans.


Andningsmedvetande har en lugnande och avslappnande inverkan på kropp och sinne.


Yogaövningar för att öka uppmärksamhetsförmåga och stärka koncentrationsförmåga och kunna slappna av.


Barn/Ungdomar som gått på yoga säger att de blir mjukare i kroppen, släpper tankar och stress och blir avslappnade.


Savita fick utmärkelse på yogagalan 2018 av Kids Yoga Foundation för sina kunskaper och insataser som barnyogalärare.


Nivå: Passar alla nivåer

Intensitet: Medel.
 

När? lördagar 14.45 (10 ggr), Prova på 25 januari och sen 10 ggr kurs start 1 feb, inget uppehåll under sportlovet. Du får mest ut av kursen om du går hel kurs, men du är välkommen att delta enstaka klasser om det passar dig bättre.


Familjeyoga

Vissa lördagar 13.30-14.30



Dansmeditation

Vissa söndagar








Frigörande Dans (7RörelseRytmerna)

Vissa söndagar



Klangresa/Gongbad

Vissa söndagar



Kirtan & Kirtanskola

Vissa lördagar








Uppsala Yogaskola AB

S:t Olofsgatan 11

753 21 Uppsala


info@uppsalayogaskola.se

Copyright:UppsalaYogaskola@all rights reserved