Utbud

UTBUD

VÅRT UTBUD - VT 2018

(15 jan - 31 Maj)

 

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

 

 

 

 

 

10.00-11.30

Styrka, Balans, Flexibilitet

(Simon)

9.30-10.30

Obs! ca 1g/mån Aum Chanting

(Karmaroopa)

11.30-12.45

Hatha Styrka/Kondition

(Karmaroopa)

11.30-12.30 Hatha Lugn

(Anandaroopa)

11.30-12.45

Hatha Flow

(Karmaroopa)

11.30-12.30

Hatha Lugn

(Theresa)

11.30-12.45

Hatha Styrka/Kondition

(Karmaroopa)

13.30-14.30

Barnyoga 6-10 år

(Savita)

11.00-12.30

Dansmeditation eller Frigörande Dans

(Susanna / Mirna)

 

 

 

 

 

14.45-16.00

Barnyoga 11-15 år

(Savita)

 

 

 

 

 

16.00-17.15

Möt Helgen i Balans / Yoga Lugn

(Savita/ Amritasagar)

 

13.30-14.30

Obs! ca 1 g/mån Kirtan

(Anandaroopa)

17.30-19.15

Chakrayoga

(Karmaroopa)

13.00-13.25

Obs! ca 1 g/mån

Lunchgong

(Erika)

17.30-19.15 Gravidyoga (Anandaroopa)

17.15-19.00

Yoga & Meditation Grund

(Karmaroopa)

 

 

15.00-16.00

Obs! ca 1g/mån Klangresa

(Erika)

19.30-21.00

Vinyasa Flow

(Theresa)

17.30-19.00

Yoga Lugn/Yoga Nidra

(Karmaroopa)

19.30-21.00

Mindful Yoga Challenge

(Nathalie)

19.15-21.00

Yoga & Meditation Fördjupning

(Karmaroopa)

 

 

16.30-17.45

Yoga Lugn (Eng) (Theresa)

 

19.15-21.00

Yoga & Meditation Grund

(Eva B)

 

 

 

 

 

Med reservation för ev ändringar Obs! Gravidyogan börjar redan 10 januari. Start för Barnyogan se nedan.

HUR SER EN LEKTION UT?

 

Upplägget inom Satyanada yoga är lika över världen. De flesta av våra lektioner följer strukturen nedan, ev avvikelser finns i kursbeskrivningarna:

  1. Kort avslappning
  2. Andningsmedvetande
  3. Uppmjukande yogapositioner (asanas)
  4. Stärkande yogapositioner (asanas)
  5. Andningsövningar (pranayama)
  6. Djupavslappning Yoga Nidra
  7. Meditation

 

I kursbeskrivningarna nedan kan du se vilka pass som är mer eller mindre fysiskt ansträngande. Lektionerna bygger till viss del på varandra men kan ändå upplevas som fristående lektioner. Du kan därför komma drop-in på alla lektioner!

YOGA & MEDITATION GRUND

 

  • Lär ut grunderna i Satyanandayoga och meditation
  • Ger bakgrund om vad som händer i kroppen vid olika positioner
  • Lär ut förberedande övningar fram till och med solhälsningen, grundlägande pranayama och meditationsövningar
  • 10 lektioner med olika teman som går igen två gånger per termin. Eftersom yoga tar längre tid att lära sig än 10 veckor rekommenderar vi att du går en hel termin eller tills du känner att du kan övningarna.
  • Rekommenderad litteratur: Asana Pranayama Mudra Bandha (Saraswati, Swami Niranjananda), Satyananda yoga (Lena JayAtma Setterwall)
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Medel
  • NÄR?

Tisd 19.15 (Eva)

Torsd 17.15 (Karmaroopa)

 

 

YOGA & MEDITATION FÖRDJUPNING

 

  • Passar dig som kan solhälsningen samt har grundläggande kunskaper i meditation och pranayama
  • Fördjupning i fler meditationstekniker och asanas
  • Ger övningar inför även mer fysiskt krävande asanas såsom handstående, spagat, påfågeln
  • Nivå: Fortsättning
  • Intensitet: Medel
  • NÄR? Torsd 19.15 (Karmaroopa)

 

YOGA LUGN/YOGA NIDRA

 

  • Yoga Lugn, mjuka och stärkande övningar
  • Fokuserar en längre stund på Yoga Nidra djupavslappning i slutet av passet.
  • Du lär dig att sätta kroppen i vila precis som vid sömn – men ditt sinne förblir vaket.
  • Ingen meditation i detta pass
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Tisd 17.30 (Karmaroopa)

 

VINYASA FLOW

  • Fysiskt krävande i lugn takt
  • Vinyasa Flow
  • Styrka för hela kroppen i flödande rörelser
  • Nivå: Fortsättning
  • Intensitet: Medel
  • NÄR?

månd kl 19.30 (Theresa)

onsd kl 11.30 (Karmaroopa)

 

 

MINDFUL YOGA CHALLENGE

  • Fysiskt krävande i lugn takt
  • Bygger på Sivanandayoga, en form av Hathayoga baserad på tolv positioner för att träna och stärka kroppen, både till det inre och det yttre.
  • Inslag av mindfulness, närvaro och acceptans
  • Ger dig en utmaning att öva på
  • Nivå: Fortsättning
  • Intensitet: Medel
  • NÄR? Onsd kl 19.30 (Nathalie)

COMPASSIONATE YOGA MEDITATION

Ges ej denna termin, kan vara inslag i workshops

  • Ges på Engelska/svenska/norska
  • Intuitive yoga movements for grounding
  • Using her own developed earth yoga chakra sequence
  • Meditative focus on chakras and awakening self-compassion and divine connection.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Sönd kl 19.00 (Monica)

HATHA YOGA STYRKA/KONDITION (lunch)

  • Fysiskt krävande utifrån dina förutsättningar
  • Bygger styrka och smidighet för hela kroppen vilket behövs för de mer avancerade asanas
  • Konditionsdel
  • Ingen meditation i detta pass
  • Nivå: Passar alla som gillar att träna
  • Intensitet: Hög
  • NÄR? Månd 11.30 (Karmaroopa), Fred 11.30 (Karmaroopa)

HATHA YOGA LUGN (lunch)

  • Yoga Lugn, mjuka och stärkande övningar
  • Ingen meditation i detta pass
  • Nivå: Passar alla nivåer, även rehabilitering
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Tisd 11.30 (Anandaroopa), Torsd 11.30 (Theresa)

 

CHAKRAYOGA

  • Övningar för att aktivera, rena och balansera dina chakras
  • Fördjupad meditationsteknik
  • Solhälsningen med bija mantras
  • Längre meditationsdel
  • Nivå: fortsättning, tidigare vana av yoga rekommenderas. Du bör ej ha rygg- och/eller nackproblem eller dylikt, eller allvarligare mental eller emotionell obalans.
  • Intensitet: Medel.
  • Rekommenderad läsning: "Kundalini tantra" av Swami Satyananda Saraswati.
  • NÄR? månd 17.30 (Karmaroopa)

 

 

MÖT HELGEN I BALANS

(YOGA LUGN)

  • Yoga Lugn, mjuka och stärkande övningar med syfte att uppnå fysiskt och emotionellt lugn, där du släpper kamp och prestation
  • Betoning på glädje och närvaro i nuet
  • Savitas special är Satyananda yoga med lång skön avslappning (yoga nidra) med magisk inspiration
  • Amritasagars special är HoliYoga med klangskålar och gong för att du tillsammans med yogarörelser och enklare toningar varsamt ska komma i kontakt med kropp, röst och sinne
  • Ger ett skönt slut på veckan och en bra början på helgen
  • Nivå: Passar alla nivåer, även rehabilitering
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Fred 16.00 (Savita eller Amritasagar)

BARNYOGA (6-10 år)

 

  • Enkla yogaövningar för att öka uppmärksamhetsförmåga och stärka koncentrationsförmågan och kunna slappna av.
  • Uppmuntrar barnets inneboende rörelseglädje och kreativitet!
  • Lekfulla yogaövningar leder till ökat kroppsmedvetande, förbättrad hållning, koordination och balans.
  • Barn som gått på yoga säger att det är roligt och att de blir lugna av yoga.
  • Savita fick utmärkelse på yogagalan 2018 av Kids Yoga Foundation för sina kunskaper och insataser som barnyogalärare.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Lördagar kl 13.30 (Savita), startar 27/1 (uppehåll före och under sportlovsveckan) För detaljer se bokningssystemet.
  • Kostnad: 650 kr/10 ggr. Drop-in 100 kr/gång.

 

BARNYOGA (11-15 år)

 

  • Uppmuntrar barnets inneboende rörelseglädje och kreativitet!
  • Yogaövningarna leder till ökat kroppsmedvetande, förbättrar hållning, koordination och balans.
  • Andningsmedvetande har en lugnande och avslappnande inverkan på kropp och sinne.
  • Yogaövningar för att öka uppmärksamhetsförmåga och stärka koncentrationsförmåga och kunna slappna av.
  • Barn/Ungdomar som gått på yoga säger att de blir mjukare i kroppen, släpper tankar och stress och blir avslappnade.
  • Savita fick utmärkelse på yogagalan 2018 av Kids Yoga Foundation för sina kunskaper och insataser som barnyogalärare.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Medel
  • NÄR? Lördagar kl 14.45 (Savita), startar 27/1 (uppehåll före och under sportlovsveckan). För detaljer se bokningssystemet.
  • Kostnad: 650 kr/10 ggr. Drop-in 100 kr/gång.

 

STYRKA, FLEXIBILITET, BALANS

 

  • Fysisk krävande
  • Passar dig som gillar att träna och är skadefri
  • Systematiska övningar som ökar styrka, balans och vighet med inspiration från yoga och gymnastik.
  • Individuell anpassning till din nuvarande form (förövningar och övningar)
  • Djupavslappning på slutet
  • Ingen meditation I detta pass
  • Nivå: Styrka, skadefri, gilla utmaningar
  • Intensitet: Hög
  • NÄR? Lörd kl 10 (Simon)

DANSMEDITATION

 

  • Ställ in dig på fartfylld meditation, räkna med att bli svettig!
  • Du behöver inte kunna dansa, bara röra på dig.
  • Dansmeditation inspirerad av Osho-traditionens dans-stopp.
  • Musiken är allt från samba, salsa, blues, hiphop, rock afrikanskt och svenskt.
  • Smakprov på musik finns på Spotify här
  • Låt intuitionen leda stegen och se vad som händer i dig.
  • Vi blundar hela passet. Ögonbindlar finns att låna.
  • Vill du veta mer vad dansmeditation är? Se videon här.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: bestämmer du (lätt - hög)
  • NÄR? Vissa sönd kl 11 (Susanna)

För detaljer se bokningssystemet.

FRIGÖRANDE DANS

(7 RÖRELSERYTMERNA)

  • Fria rörelser utan prestation med uppmärksamheten riktad till upplevelsen i kroppen
  • Meditation i rörelse som aktiverar livsenergin och hjälper dig uppleva det inre lugnet
  • Ett sätt att stärka din självkännedom
  • En metod för att sänka stressnivån
  • Motion för kropp och själ
  • Musik från olika kulturer
  • Dansinspiratören föreslår varierande rörelser under passets gång, men det är du som bestämmer vilka rörelser som känns rätt för din kropp just i stunden.
  • Enligt frigörande dans med de 7 rytmerna. Du kan läsa mer här.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: bestämmer du (lätt - hög)
  • NÄR? Vissa sönd kl 11 (Mirna)

För detaljer se bokningssystemet.

 

GRAVIDYOGA start 10 jan 2018

  • Uppmjukande och stabiliserande yogarörelser i ett lugnt tempo, andningsmedvetande och profylaxandning, djupavslappning och koncentrationstekniker.
  • Övningarna är enkla och kräver inga förkunskaper och du kan börja när som helst under graviditeten efter den 15:e graviditetsveckan.
  • Vid ett av kurstillfällena den 7/2, 21/3 samt 16/5 medverkar barnmorskan Ingalill Madegård-Lindh och vid detta tillfälle är också kursdeltagarnas partners välkomna att delta.
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? onsd 17.30 (Anandaroopa)
  • Kostnad: 1000 kr/6 ggr. Drop-in 180 kr/gång.

HoliYoga/RÖST

Ges ej som separat kurs denna termin, utan vid vissa tillfällen av Möt Helgen i Balans

 

  • HoliYoga är en närvarande, mjuk och fysiskt enkel yoga där du kan släppa kamp och prestation. Det kraftfulla ligger här i det lilla.
  • Genomsyras av chakrapsykologi och hur allt hänger ihop med kroppens funktioner, känslor och tankar för att skapa förutsättningar för en välmående kropp och själ.
  • Klangskålar, gong och enklare toningar med din egen röst används för att du varsamt ska komma i djupare kontakt med kropp, röst och sinne.
  • Röstyogans vibrationstekniker kan påverka din energin och stressnivå på samma sätt som akupunktur.
  • Fokus är på att utveckla lyhördhet för vad som händer i kroppen och och sinnet
  • Läs mer på här
  • Nivå: Passar alla nivåer
  • Intensitet: Lätt
  • NÄR? Ges ej som separat kurs denna termin, men ges de tillfällen Amritasagar leder ”Möt helgen i balans”. Kan även komma som inslag i workshops.

 

KIRTAN & KIRTAN YAM

  • Kirtan är en traditionell form av musikmeditation som tillhör bhakti (hängivenhetens) yoga.
  • Kirtan är att komma tillsammans och spela och sjunga, inte som proffs utan från hjärtat.
  • Vi lär mantran och profana sånger av varandra
  • Det finns instrument att använda:Trummor, harmonium, rösten... Kanske vågar du prova ett nytt instrument?
  • NÄR? visa fredagar kl 17.30-19, visa söndagar kl 13.30. För detaljer, se bokningssystemet.
  • PRIS: Ingen kostnad
  • NIVÅ: Inga förkunskaper och du behöver inte boka!

 

 

 

AUM CHANTING

 

  • Vi sjunger aum tillsammans, ofta med harmonium och mediterar sedan i tystnad.
  • Mantran kan skapa en atmosfär och ett inre tillstånd som möjliggör en upplevelse av meditation och frigörande av mental och emotionell stress.
  • Mantran är ljud med särskild betydelse som förmår tränga igenom ditt tankebrus.
  • När du upprepar samma ord om och om igen får sinnet ingen ny stimulans och tankeverksamheten lugnar ner sig. Du vilar din hjärna precis som under sömnen och blir klar och fokuserad efteråt.
  • NÄR? visa söndag förmiddagar. För detaljer, se bokningssystemet.
  • PRIS: Ingen kostnad
  • NIVÅ: Inga förkunskaper och du behöver inte boka!

KLANG

  • Klangresan är en guidad grupp-meditation. Mjuka, vackra klanger från tibetanska klangskålar tillsammans med en läst text leder deltagarna på en vandring genom ett inre landskap.
  • Lunchgong: Först en kort inledning med klangskålarna och sedan mäktigt gong-spel.
  • Läs mer på Erikas hemsida här
  • NÄR? Klangresa visa söndagar kl 14.45-16. Lunchgong vissa tisdagar kl 13.00. För detaljer, se bokningssystemet.
  • PRIS: Lunchgong 70 kr/gång (Ingen kostnad för dig med terminskort), Klangresa 170 kr/gång. Kontant på plats.
  • NIVÅ: Inga förkunskaper
  • Anmälan & info:

Anmäl dig via bokningssystemet.

Uppsala Yogaskola AB

S:t Olofsgatan 11

753 21 Uppsala

 

info@uppsalayogaskola.se

Copyright:UppsalaYogaskola@all rights reserved